2011 m. balandžio 14 d., ketvirtadienis

Pokalbiai (1). Nuo ko viskas prasidėjo...

Interviu su vienu kūrybingiausių Lietuvos žvejų ir vienu „Poetinės žūklės įlankėlės” tinklaraščio kūrėju poetu Viliumi Dinstmanu:

- Ar prisimenate pirmąją savo gyvenimo žūklę: kur ir kada visa tai prasidėjo?
 
- Jau tada aš buvau mažas ir mėgau azartinius žaidimus. Mama nenutuokė, su kuo ji turi reikalų… Visa tai įvyko Rusijoje, prieš maždaug 18 metų, kai baigė sukiotis mintys apie moteris, aš susimąsčiau apie žuvis: Kas jos? Kur dauginasi? Kiek kainuoja? Kodėl negaliu? Ir štai vieną dieną kankinamas tokių klausimų ir vedamas asmeninių ambicijų bei alkano katino, įkalbėjau mamą paimti meškeres ir nueiti prie upės, kad mokslų gudrių primokintų ir vaiką gyvenimui nelengvam paruoštų. Jau tada įtariau, kad batoną galima ne tik pačiam valgyti, bet ir kitus valgydinti. Schema paprasta: meškerė - kabliukas - batonas. Mama parodė porą slaptų judesių ir aš supratau, kad žvejyba - tai mano arkliukas. Bet tik tas, kitas, jūrinis. Tada viskas ir prasidėjo…

- Kokie buvo pirmieji laimikiai ir nelaimės šiame kelyje?

- Taip, įvyko ir nelaimių kelyje. Eidamas su mama prie upės užsižiūrėjau į tada dar jauną damą, mojuojančią popierine vienkartine nosinaite ir, pasibaigus keliui, skardis tapo mano broliu. Kadangi meškerės buvo medinės, niekas nenuskendo. Pirmieji laimikiai? Gružliukai su šapaliukais kompensavo mano ir katino kantrybę, davė šventąjį žvejo prasidėjimą bei padovanojo kitos lyties nesupratimą šios veiklos atžvilgiu.

- Koks buvo pats mažiausias ir pats didžiausias laimikis? Ką su jais padarėte?

- Ko gero mažiausias laimikis buvo ikriukas, kuris užsikabino ant blizgės kabliuko. Supratęs, kad vakarienei nepagausiu bent penkiasdešimties tokių ikriukų, nusprendžiau paleisti jį atgal į negailestingus upės vandenis. O didžiausio laimikio titulai atiteko lengvojo automobilio padangai, pūkinei striukei ir metaliniam „Rimi” vežimėliui. Tai vadinama „žvejybos miesto ruože ypatumai”. Didžiausias gyvybės ženklų turintis laimikis buvo vienu metu užkibusios kelios žuvys: lydeka, vėgėlė ir maždaug 4 kilogramų karšis. Šventoji žvejo trijulė.

- O pats keisčiausias?

- Tą dieną ant ežero kranto gėrėme degtinę… Gal ne, visgi kitą istoriją papasakosiu. Žvejodamas spiningu pajaučiau smūgį ir pakirtau. Kitame valo gale gana keistai kažkas priešinosi, valas tarsi sukosi vandenyje ratu. Ištraukęs moliuską (žiūrėkite žemiau esančią nuotrauką) supratau, kad laikas eiti namo ir viską apmąstyti. Apmąsčiau. Daugiau moliuskų nežvejoju.
- Trumpai atpasakokite pačią sėkmingiausią ir labiausiai nevykusią žūklę.

- Trumpai atpasakokite? Hm… Pabandysiu. Sėkmingiausia žūklė įvyko viename iš Molėtų rajono ežerų. Ežero vidurys. Vidurdienis. Kaip patikrinti, ar valtis neleidžia oro aš žinojau, tačiau šie įgūdžiai reikalingi dar būnant krante. Žvejodamas spiningu jaučiau vis didesnį ir didesnį komfortą. Valties šonai jau ne taip stipriai rėmėsi į nugarą, o pripučiama pagalvė tapo nereikalinga. Iki tam tikro momento. Supratęs, kad viskas krypsta link maudynių apsirengus drabužiais sezono atidarymo, instinktyviai ėmiau irtis kranto link. Buvo per vėlu - jau reikėjo plaukti. Ar matėte, kaip įsikandęs pagalį plaukia šuo? Panašiai atrodžiau ir aš. Tik pagalio kaina - maždaug keli šimtai litų, o vietoje besikapanojančių priekinių kojų - maloni ir minkšta nuostabios „Cormoran” firmos pagalvėlė, kuri mane džiugino savo stabilumu. Pasiekęs krantą, pasijaučiau tarsi Kolumbas, atradęs Ameriką. Orientacija pagal žvaigždes vandenyje atrodė vaikų žaidimas. Tai buvo pati sėkmingiausia žvejyba mano gyvenime. Mano šeimos ir draugų gyvenime turbūt taip pat. Manau, apie labiausiai nevykusią žūklę daugiau klausimų nekyla? Be abejo, tai buvo toji žūklė, kurioje teko suvalgyti pūgžlį.

- Žūklė. Kas tai: žalingas įprotis, dezertyravimas iš namų ar viena gyvenimo filosofijos srovių?

- Na jau ne. „Žūklė - žuvų gaudymas” (šalt. Wikipedia), tačiau žūklė diktuoja madas, parodo naujas tendencijas. Pavyzdžiui, žinau, kad žvejosiu miesto ribose esančiame ežere, vadinasi turiu apsirengti atitinkamai: niekuo neišsiskirti iš kitų miestiečių. Kitaip troleibuse gali užvirti nereikalingi ginčai, bereikšmės kalbos. Mokėjimas suderinti meškerės spalvas su liemenės, marškinių spalvomis, batus priderinti prie kuprinės, kepurę - prie žvynų spalvos, suteikia žvejui galimybę būti pastebėtam tik tarp žuvų, įtakoti jų kibimą. Neklauskite. Sunki diena buvo…

- Ekologijos mada: kai kuriose sostinės vairavimo mokyklose jau organizuojami ekologiški vairavimo kursai, neseniai Paryžiuje vykusioje „Mirties parodoje” buvo galima „pasimatuoti” ekologišką karstą… Kas Jūsų supratimu yra ekologiška žūklė arba ekožūklė?

- Ekožūklė yra antras mano vardas. Aš apskritai už žvejybą be narkotikų. Vakar pasimatavau iš uosio lapų pagamintą naro kostiumą. Labai patogus, gerai laiko vandens paviršiuje. Vamzdelį pasidariau iš Sosnovskio barščio koto, kaukę - iš skaidrių smėlio kristalų. Ekologiška žūklė turi būti priimtina kiekvienam. Nėra pinigų - pasidaryk pats! Tai lengva ir paprasta. Kodėl aš turiu leisti pinigus valčiai, jeigu galiu plaukti plaustu? Kodėl turiu brakonieriauti „sintetiniu” tinklu, jeigu galiu iš dumblių ir žolių susipinti ekologišką tinklą? Kodėl apskritai turiu važiuoti į žvejybą (teršti gamtą degalais), jeigu galiu paprasčiausiai žvejoti? Manau, apie daug ką nesusimąstome, o juk tai elementaru. Ekožūklė - jokių „E”!

- Ar teko kada nors dėl kokių nors priežasčių sprukti iš žūklės vietos?

- Teko sprukti. Noras nemokėti mokesčio už žvejybą buvo didesnis negu sumokėti ir nieko nepagauti. Todėl kartu su draugu, užkietėjusiu ešerių medžiotoju N.L., nusprendėme sprukti. Aš sprukau, o N.L. svarstė. Bėgau mindydamas samanas, gąsdindamas vietines voveres, laužydamas medžių barzdas. Seniai miškas to nebuvo regėjęs. N.L. taip pat. Iš tikrųjų ežero nuomotojai taip ir nepriplaukė prie mūsų kranto. Mes likome turtingi. Po žvejybos atėjęs į parduotuvę ir pirkdamas gyvą karpį aš nemoku mokesčio už tai, kad jis plaukioja akvariume, ar už jo priežiūrą, tai kokio velnio turiu mokėti kažkokį mokestį ežere? Gal aš kažko nesuprantu… Paaiškinkite man…

- Ar esate kada nors atvykęs į žūklę ir tik tuomet pastebėjęs, jog pasiėmėte viską, ko reikia sėkmingai žvejybai, išskyrus meškeres, kurios liko namuose…? Ką tuomet darėte?

- Beveik visada. Netgi kartais susimąstau, kodėl aš einu žvejoti. Gerai, kad dažniausiai būnu netoli namų, kai tai pastebiu, tačiau vieną kartą teko nuvažiuoti pora šimtų kilometrų ir susiprotėti, kad visų meškerių ritės liko spintoje. Tada pasireiškia žvejo išradingumas. Sėdėjau visą dieną ant kranto, dainas dainavau. Kartą važiavau į žvejybą ir pamiršau maišą žuvims… Tai taip pat nežvejojau, ant kranto sėdėjau, dainas dainavau. Man apskritai patinka dainuoti, mažas būdamas labai norėjau mokytis muzikos mokykloje.

- Koks žūklės būdas Jums arčiausiai širdies?

- Galiu atsakyti drąsiai - blaivus žūklės būdas man arčiausiai širdies. Nukenčia tik žuvys, o šeima, žūklės įrankiai, pats žvejys lieka sveiki. Žvejyba spiningu man artima kaip Marsas. Galiu dešimtis blizgių „laidoti” ežero dugne, nieko nepagauti, grįžti namo ir visiems pareikšti, kad svarbiausia yra gamta, grynas oras, jokių nervų, pozityvu ir paprasta!

- Ką manote apie brakonierius?

- Nesvarbu, ką aš manau apie juos, svarbu, ką jie mano apie mane. Ar netrukdau aš jiems „žvejoti”? Ar pirkdamas žvejo bilietą, nežeminu jų? Žemės dieną, kai visur išjungiama elektra, ar nepadarau didelio nuostolio jiems? Iš tikrųjų teko peiliu supjaustyti kelis tinklus, iššauti kelis šūvius, mokėti kompensacijas šeimoms, bet šiaip nieko rimto. Iš arčiau su jais susidurti neteko. Tikiuosi ir neteks.

- Ar pastebite, kad žuvų išteklių Lietuvos vandens telkiniuose sumažėjo? O gal atvirkščiai? Kodėl taip yra ir kokios būtų Jūsų prognozės šiuo klausimu?

- Nelabai pastebiu: kaip nieko nepagaudavau, taip ir toliau sėkmingai nieko nepagaunu. Galbūt ir atvirkščiai. Manau, taip man nutinka todėl, kad dažniau reikėtų imti meškeres į žvejybą, o ne seniai matytus pažįstamus, kurie „šiaip ant kranto pasėdės”. Mano prognozės šiuo klausimu gan prastos - kepenys visgi ne geležinės, todėl reikėtų pradėti žvejoti teisingai. Kai Lietuvoje visi pradės žvejoti teisingai, vandens telkiniuose žuvų ištekliai tikrai gausės.

- Kokie Jūsų artimiausi planai ir svajonės?

- Planuoju Tailande nusipirkti namą ant ežero kranto, gaudyti gyvatžuves, atidaryti jūros gėrybių restoraną ir laimingai numirti. Svajoju pagaliau įnešti paskutinį įnašą už feną, kurį pirkau išsimokėtinai, sumokėti paskutinį kartą už šildymą, visiems palinkėti sėkmės ir pagauti tris banginius, ant kurių laikosi Žemė. Tada galiu ramiai išeiti iš palatos.

P.S. Tikiuosi, gerbiamas N.L., Jūs esate adekvatus žmogus, ir viskas, apie ką mes kalbėjomės liks tik tarp mūsų.

- Ačiū už pokalbį.

Kalbino Nerijus Laurinavičius (aizbergas).

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą