2010 m. gegužės 6 d., ketvirtadienis

Vilkokšnio raudės

2010 metų gegužės 1 d.

Vilius gan taikliai pastebėjo, kad Tarptautinę darbo žmonių dieną žmogus turėtų dirbti dvigubai, o ne ilsėtis ar apeliuoti į papildomą išeiginę. Jei egzistuotų Tarptautinė nedarbo žmonių diena, tuomet - kitas reikalas. 2010-ųjų metų gegužės pirmajai dienai teko būti šeštadieniu, todėl tokią dieną galėjo dirbti tik išties tarptautinis darbo žmogus, o ne Vilius ir tuo labiau aš, - tarptautinis nedarbo žmogus.

Iš pradžių galvoje kirbėjo mintis išbandyti Asveją. Vilius išsiklausinėjo patyrusių žvejų, kurie tokį sumanymą vertino gan skeptiškai, - esą tokiu metu nėra ko lįsti į tokius gylius - pavasaris tikrai vėlyvas, todėl gilūs dideli ežerai dar nebus pakankamai įšilę sėkmingai žūklei. Sužinojęs tokią nuomonę nusprendžiau, kad Asveja tuomet kaip tik ir yra tai, ko mums reikia, nes dažnai mėgstu elgtis priešingai, nei patyrę viską išmanantys žvejai. Tačiau paskutinę akimirką persigalvojau. Žemėlapyje pirštas įstrigo į Vilkokšnį. Vilkokšnis - ežeras pietryčių Lietuvoje, Trakų rajone, apie 6 km į šiaurės rytus nuo Onuškio. Pietiniame krante yra įsikūrusi Grendavė. Praeitą sezoną išbandžiau greta telkšančius Spindžių (kuriame pagavau pirmąją kalbančiąją lydekaitę) ir Spindžiuką, o iki Vilkokšnio taip ir neužteko laiko nusikabaroti.

Nuvažiavus apie 25 km nuo Trakų Aukštadvario link ties rodykle „Bijūnai” (į dešinę), reikia sukti į kairę. Maždaug už kilometro atsiduri turpuežery: kairėje minėtasis žaliasis Spindžius, o dešinėje kur kas mažesnis Spindžiukas. Dar keletą kilometrų pariedėjus priekin kairėje kelio pusėje pamatai lentelę „Vilkokšnio poilsio bazė” (ar kažkas panašaus) ir asfaltuotu keliuku suki kairėn. Su Viliumi pajuokavome, kad tik žvejai akmens ar krūmo tikslumo žino kiekvieną posūkį bet kurioje šalies dalyje ir vienas kitą supranta iš kelių užuominų. Iš tikrųjų neretai nutinka ir taip, jog tokių vietų apie kurias kuo puikiausiai susikalba seni užkietėję meškeriotojai iš viso nėra šiame pasaulyje.

Už maždaug šimto metrų dešinėje asfaltuoto keliuko pusėje lentelė: „Vilkokšnio ežeras yra išnuomotas” ir nurodyti bent trys telefono numeriai dėl leidimų naudotis minėtu vandens telkiniu. Niekada negalėjau suvokti, kaip gamtos kampeliai gali būti išnuomoti. Tokie pareiškimai, mano galva, nedera su bent jau apysveikio proto ir širdies logika. Tačiau tiek to, pasilieku šias subjektyvias priešpriešas pats sau ir tęsiu mūsų pasakojimą. Labai gerai (kaip paskui paaiškėjo), jog tiek mano, tiek Viliaus telefonų sąskaitos pasirodė esančios tuščios. Lyg pasaulio vagys automobiliu įsėlinome į šalia ežero ošiantį mišką. Nusprendėme prisipūsti valtelę, susiruošti žūklės įrangą, priplaukti prie tolumoje besiirstančios žvejų valties ir išsiaiškinti, kokios tvarkos dėsniams reikėtų paklusti šiame išnuomotame ežere. Rytas alsavo gaiva ir pavasarinių paukščių klegesiu. Šiek tiek nejaukiai apie pusę devintos atsispyrėme nuo kranto. Pats metas spiningavimui, kurį iš anksto buvome sumanę iškeisti į lengvą plūdinį pasisedėjimą melduose, jei spėlionės dėl per ankstyvo užmojo sėkmingai išbandyti spiningus kažkokiu būdu pasitvirtintų. Išties vanduo pasirodė toks šaltas, jog, regis, tik ką būtų išgaravę paskutiniai ledo likučiai. Sunku pasakyti, bet gali būti, kad dėl ganėtinai vėsaus vėlyvo pavasario lydekos ir ešeriai šiemet čionai dar ne visiškai išneršę. Mūsų nuogąstavimai dėl spiningavimo netrukus pasitvirtino.

Šį kartą Vilius pirmu metimu į krantą išvilko nuogą trišakį, o tai yra pakankamai retas reiškinys, nes dažniausiai pirmasis jo metimas būna pats sėkmingiausias. Dar keliolika metimų palei netankiai meldais apžėlusią kranto liniją taip pat buvo bevaisiai. Prasilenkdami su kelių velkiautojų valtimi, kurią tik atvažiavę regėjome tolumoje, sužinojome, jog jie jau keturias valandas mėgina laimę ir nė krepšt. Taip pat buvome informuoti, kad ežero „kuratoriai” patys motorine valtimi (išbaidydami visą žuvį) priplaukia prie meškeriotojų ir surenka mokesčius (anot velkiautojų, 5-6 Lt už dieną arba apie 24 Lt už metus). Vilkokšnio paviršius šiaušėsi lyg vilko kailis, mūsų valtelę stumdamas vis tolyn nuo labiau apžėlusių seklesnių pakrančių. Galutinai nusprendėme nebesimuistyti vietoje ir „prieš kailį” nusiyrėme į ramesnę žolėmis apaugusią įlankėlę bei išmetėme inkarą. Netrukus užmaišiau Hyper Rimi pirktą (atleiskite už reklamą) universalų jauką žuvims su kepintomis kanapėmis ir riešutais. Vėliau paaiškėjo, jogs toks kanapinis mišinys žuvims tapo nebekontroliuojama priklausomybe.Vilius išskleidė labai ilgą meškerykotį ir surezgė jo paties dažniausiai upinėje plūdinėje žūklėje taikomą sistemėlę su slankiojančiu svareliu, vidutinio dydžio plūde ir su 0,12 mm valo pavadėliu bei nedideliu kabliuku. Mano užtaisas itin paprastas ir primityvus - kabliukas (kiek didesnis nei Viliaus), 4 fiksuoti vienas nuo kito atitolę svareliai, guminiai plūdės fiksatoriai, 5 g plūdė (šiuo ateju turbūt ne visai tinkama) ir guminiai slankiojantys fiksatoriai gylio nustatymui.

Kadrilis prasidėjo. Pirmasis įkirto Vilius. Raudė. Nedidelė, bet raudė. Ant Rimi (vėl atsiprašau už nemokamą reklamą) kepto batono. Po dar kelių sėkmingų tikrojo žvejo užkirtimų pasisekė ir apytikriui žvejui. Raudė. Kiek didesnė. Ant „Kote” su 14 procentų nuolaida pirkto slieko. Užvirė azartiškas pasismaginimas. Viliui kibo dažniau, bet man truputį didesnės. Paskui man kibti nustojo, o Vilius toliau vyniojo į valtį vieną po kitos. Jis žvejojo tik ant batono, kuris pasirodė esąs labai tinkamos konsistencijos. Kadangi Vilius sakėsi ne vienerius metus mokėsi tinkamai batono gabaliuką užverti ant kabliuko ir teigė, jog tai yra subtilus menas, aš jam pasiūliau įsteigti privačią batono ant kabliuko vėrimo aukštąją mokyklą, kuri išduotų atitinkamus kursų baigimo diplomus. Sąmojis sąmoju, bet kai šiek tiek apsiprato pirštai, ir aš sliekus nustūmiau į šalį. Netrukus tikrasis žvejys įkirto jau šiek tiek į koją panašią kuoją, kuri ir tapo šios žūklės laureate.
Kaip juokauja Vilius, galima parašyti 800 g, nes objektyvas kiek iškreipia tikrąjį vaizdą, kuo neretas žvejys dažnai gali piktnaudžiauti. Iš tiesų - gal kiek didesnė nei 200 g. Daugeliui nieko ypatingo, bet mums tapo šios poetinės žūklės „vinimi”. Kuojų Vilius pagavo dar 6, bet jau gerokai mažesnių. Įkliuvo ir vienas karšiukas.

Virš valties sklandė plačiasparnis gandras, miškuose kaip pasiutusios kukavo gegužės pirmąją švenčiančios gegutės, ūbavo apuokai. Tik žmonės niekaip nerado sau vietos po pavasarėjančiu tėviškės dangumi. Viename krante rėkavo kažkoks girtas mužikas, kuris kartkartėmis nusnūsdavo užleisdamas vietą pritilusiems paukščiams, paskui vėl pabusdavo ir atsigriebdamas užgoždavo viską aplinkui. Kitame krante ūžė įnirtingas šeimyninis barnis - kažkas kažko nepasidalino, kažkas kažką garsiai mokė žvejoti. Galiausiai persiutęs vyriškas balsas išrėžė: „Aš, aišku, labai atsiprašau, bet eik tu, uošviene, na-chuj!”. Štai taip. Kapotai ir sulėtintai nuaidėjo antroji „mandagaus” pasiūlymo dalis. Net Vilkokšnis akimirką nuščiuvo sustingdydamas raibuliuojantį savo paviršių. Negali žinoti, kas ten nutiko… Gal vyrui pradėjo kibti žuvis, o uošvienė buvo priešingos nuomonės, o gal uošvienei prasidėjo kibimas… Gal po kokių 24-erių susitvardymo metų vyriškis pagaliau ryžosi pasakyti tai, ką iš tikrųjų galvoja… Koks skirtumas galiausiai. Žmonės dažnai mėgsta importuoti savąjį triukšmą į gamtos ramybę ir susikaupimą. Niekaip negaliu suprasti tų padarų, kurie vos atšilus orams tyliuose jaukiuose kampeliuose į visas puses paskleidžia agresyvų nuodingą riaumojimą - iš automobilių sklindančią „Russkoje radzyjo” ir t.t. ir pan.

Pietavome ant kranto, netoliese nuo įlankėlės, kurioje spardėsi nuo kepintų kanapių apsvaigusios raudės. Pro šalį praplaukiantys tie patys velkiautojai paklausė, kaip sekėsi mums. Vilius, kaip tikras žvejys, atsakė, kad nieko ypatingo, gal keletas kilogramų raudžių, kuojų ir panašių saulėgražų, nors iš tiesų tinklelyje tebuvo gal pusė tiek… Virš tądien nesėkmingų velkiautojų valties pasklido šviežios žuvies aromatas. Prašyčiau stipriai nepykti ant Viliaus, nes tai kas paprastam žmogui yra grubus melas, tikram žvejui yra visiškai atleistina ir net melu negali nuoširdžiai to pavadinti, be to tikrasis žvejys šiek tiek išprognozavo ateitį, nes po pietų toje pačioje vietoje ištraukėme panašiai tiek pat žuvų kaip ir priešpiet, todėl iš tikrųjų išėjo beveik 2 kilogramai. Tikriems žvejams yra būdingas savitas apvalinimo į didesniąją pusę jausmas, ne visiškai suprantamas paprastiems mirtingiesiems. Kadangi aš tik apytikris žvejys, tai sugebėjau pietų metu taip švystelėti spiningu, jog galvakablis su pavadėliu ir tvisteriu visiems laikams pasiliko viename iš povandeninių Vilkokšnio kelmų. Kokia gi žūklė be menkiausio nuostolio! Tačiau dar prieš tai Vilius padovanojo man visą saują mepsų ir kitokių blizgučių, tad galėsiu toliau sėkmingai lavinti savitą poetišką žūklės jauseną.

Visus reikalus išsprendė lietus. Iš pradžių lašnojo santūriai, o paskui ir visai išsidrąsino. Žmonės išnyko. Išnuomoto ežero „kuratoriai” taip ir nepasirodė, taip ir neišbaidė žuvų. Dar ne sezonas. Dar tik pradžia. Pradžia, artėjanti pabaigos link. Šio aprašymo pabaigos link. Nepasiteisinę sliekai ir stebuklingojo batono likučiai nugrimzdo Vilkokšnio skrandin.

Galutinis rezultatas be jokių apvalinimų - 40 žuvų (beveik 2 kilogramai per maždaug 3-4 val.): 32 raudės, 7 kuojos ir 1 karšis (ir dar kokios 5 paleistos labai nedidelės netyčia įkliuvusios žuvelės).